Slijtageslag in Le Mans

24 uur lang vocht Racing Team Nederland met een auto die vanaf de eerste ronde technische kuren vertoonde. Als door een wonder werden toch én de finish gehaald én waardevolle WK-punten gescoord.

Vanaf de eerste trainingssessie waren we in Le Mans voorin te vinden. Het was een druk schema: op donderdag werden drie vrije trainingen en de kwalificatie verreden: tot middernacht kwamen alle 59 auto’s dan ook bijna elf uur lang in actie!

Na de kwalificatiesessie gingen de snelste auto’s per klasse door naar de zogeheten Hyperpole-sessie op vrijdag, waarin de zes beste startplaatsen werden verdeeld. Met de snelste tijd in de LMP2-klasse veroverden we een Hyperpole-plekje, waarin we de derde startplaats pakten, onze beste uitgangspositie in Le Mans ooit.

Direct na de start ging het echter mis: al in de formatieronde raakte de motor van onze Oreca oververhit en al snel moest Giedo vanaf de tweede plaats de pits in vanwege waterlekkage. Dat betekende drie ronden achterstand en bovendien een motor die de rest van de race niet meer optimaal liep. Desondanks werkten we ons gedurende de nacht terug omhoog in het klassement, hoewel inmiddels ook de auto niet meer perfect lag na twee aanrijdingen met langzamere Ferrari’s uit de GT-klasse. De reparatie van die schades kostte uiteraard wederom extra tijd in de pits en zorgde voor bijkomende technische zorgen, waardoor het halen van de finish een ware krachttoer werd.

Frits, Giedo en Nyck wisten de flink gehavende auto naar de finish te loodsen, waar we werden beloond met de zesde plaats in het klassement van de LMP2-auto’s die aan het  WK deelnemen. Dat betekende dat we kostbare punten voor dat wereldkampioenschap scoorden en zo hebben we nipt de derde plaats in de tussenstand behouden!

 

 

CM 7901

Join us!

Wil jij op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen van Racing Team Nederland? Laat dan hier je gegevens achter. dan zorgen wij er voor dat je niks mist en als eerste op de hoogte bent van acties en nieuws!